Wednesday, May 29, 2013

Upacara Nyalaan Api Di HADAPAN PENJARA Sg. Buloh KURANG SAMBUTAN


Semalam empat orang aktivis iaitu Haris Ibrahim (ABU), Safwan Anang (SMM), Tian Chua (PKR) dan Tamrin Ghaffar telah ditangkap untuk siasatan dibawah Akta Hasutan. Dakwaan ini berkenaan ucapan mereka pada program Malam Anak Bangsa Malaysia pada 13 Mei lalu.

Kesemua mereka telah  dibawa ke mahkamah untuk dibaca pertuduhan. Mereka semua tidak mengaku bersalah dan masing-masing dikenakan ikat jamin sebanyak RM 5000.

Namun Safwan Anang membuat keputusan di luar jangkaan bahawa dia enggan diikat jamin dan telah dibawa ke Penjara Sungai Buloh.

Lalu beberapa orang penyokong pembangkang telah hadir berkumpul di hadapan penjara Sungai Buloh bagi menyatakan sokongan kepada Safwan Anang. Namun, berdasarkan gambar yang disertakan, dapat dilihat himpunan itu sudah kurang mendapat sambutan.

Hukum Penglibatan Orang Islam Dalam Aktiviti Candlelight Vigil

Keputusan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Penglibatan Orang Islam Dalam Aktiviti Candlelight Vigil. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Islam melarang umatnya daripada terlibat dalam apa jua amalan yang bersifat ritual atau upacara agama bukan Islam.
  2. Umat Islam dilarang menyertai aktiviti Candlelight Vigil kerana ia mengandungi unsur-unsur tasyabbuhdengan agama bukan Islam yang akan menjejaskan akidah umat Islam.























No comments:

Post a Comment